Näyteikkunoiden valaistus & myymälöiden valaistus
Myyntiä edistävä myymälävalaistus, jolla on huomiota herättävä vaikutusMyymälävalaistus tekee myyntitilan tavaroista todella houkuttelevia, esimerkiksi leipomoissa, ruokakaupoissa, mutta myös muotiliikkeissä tai kirjakaupoissa. Valo ohjaa katsojan katseen ja näyttää alueen visuaalisesti parhaimmillaan. Tämän saavuttamiseksi myymälävalaistuksen CRI-arvon on oltava korkea, vähintään Ra 80, jotta se toistaisi täydellisesti keinovalon värispektrin.
Miksi sinun pitäisi käyttää valaistussuunnittelua
Myymälävalaistukseen suositellaan aina asiantuntevaa valaistussuunnittelua. Tähän sisältyvät kaikki tekniset ja paikkakuntakohtaiset ominaisuudet, jotta asiakkaat voivat jäädä viipymään ja jotta tavaroita voidaan korostaa. Valaistussuunnittelijat osaavat myös integroida uusimman valaistustekniikan täydellisesti myymäläympäristöön. Esimerkkeinä voidaan mainita tehokkaat ja vähän huoltoa vaativat LED-myymälävalaisimet tai HCL-anturit, jotka säätävät kirkkautta ja värilämpötilaa automaattisesti päivän kulun mukaan ja tukevat näin ihmisten luonnollista biorytmiä.
Mitä sinun on otettava huomioon, kun suunnittelet yritystoimintaa?
Perusvalaistukseen, joka takaa tasaisen kirkkauden koko myymäläalueella, kuuluvat seuraavat osatekijät
- Kattovalaisimet
- Upotettavat valonheittimet
- Riippuvalaisimet
Korostusvalaistusta käytetään tiettyjen tuotealueiden tai yksittäisten tavaroiden tarkkaan valaisemiseen, esimerkiksi makkara- ja juustotiskin tai kirjakaupan nykyisen bestsellerin esittelytilan valaisemiseen.\ Tämä myymälän valaistukseen liittyvä näkökohta ohjaa kävijän havaintoa. Näihin kuuluvat:
- Alasvalot
- liikuteltava kohdevalo
- Paikat
Näyteikkuna on yleensä ensimmäinen kohta, jossa asiakas kohtaa myymälän, ja sillä on valon ja varjon dynaamisen vuorovaikutuksen ansiosta merkkivaikutus. Myymälän valaistus voi myös leikitellä valon värillä: Viileät valon värit > 4 000 kelviniä tuovat raikkautta ja dynaamisuutta, kun taas lämpimät valon värit enintään 3 000 kelviniä vaikuttavat viihtyisästi ja luovat sävyn huoneeseen.
z. Esimerkiksi konditoriassa kakut ja leivonnaiset ovat erityisen maukkaita.
Valaistus kiskojärjestelmillä
Kiskojärjestelmät tarjoavat joustavuutta, sillä valaisimet voidaan sijoittaa mihin tahansa kiskon päälle. Kiskojärjestelmissä tehdään yleisesti ero pienjännite- ja suurjännitejärjestelmien välillä. Suurjännitealalla erotetaan toisistaan yksivaiheiset ja monivaiheiset, esim. kolmivaiheiset kiskot.
Yksi- ja monivaiheisen järjestelmän ero on siinä, että yksivaiheisessa järjestelmässä valaisimet voidaan kytkeä päälle tai pois päältä tai himmentää vain yhdessä. Tämä järjestelmä on enemmän suunnattu loppuasiakkaalle. Käytetään saman valmistajan spotteja, valonheittimiä ja kiskoja.
Kolmivaiheisten järjestelmien etuna on, että useita valonheittimiä voidaan kytkeä eri tavoin ja siten luoda erilaisia skenaarioita. Yhteensopivuus voi olla olemassa eri valmistajien välillä, esimerkiksi Arcchion kiskojärjestelmien kanssa.
Tekniset näkökohdat
CRI/värintoisto
- Värintoisto ilmoitetaan Ra-kirjaimella, jonka jälkeen ilmoitetaan Värintoiston prosenttiosuus verrattuna luonnon päivänvaloon. 100-prosenttinen väritarkkuus saavutetaan tällä hetkellä vain halogeenilampuilla, mutta Ra 80:n laadukkaiden LED-myymälävalaisimien valo näyttää jo hyvin luonnolliselta.
- Alle Ra 80 -arvoja ei pitäisi käyttää myymälävalaistuksessa, jotta vältettäisiin tavaroiden epämiellyttävät, väärät värit, mikä on erityisen tärkeää esimerkiksi muotialalla, jotta vältettäisiin asiakkaiden pettymys.
Helppo väri
- Toinen tärkeä tekijä valon laadun kannalta on värilämpötila tai valon väri. Tämä vaikuttaa siihen, miten tavaroihin ja ennen kaikkea elintarvikkeisiin suhtaudutaan. Tässä tapauksessa valkoinen ei ole sama kuin valkoinen.
- Värilämpötila saa valon näyttämään joko sinertävältä ja siten viileältä tai punertavalta ja siten lämpimämmältä.
- Erityisesti supermarketeissa vaaleat värit valitaan erityisesti eri elintarvikkeille, esimerkiksi lämmin valkoinen maukkaalle lihalle ja rapeille sämpylöille. Syö silmilläsi!
Suosituksemme
Oikeudelliset vaatimukset
Myymälän valaistuksessa on noudatettava lakisääteisiä määräyksiä. Myymälän peruskirkkauden on oltava vähintään 300 luksia ja kassalla jopa 500 luksia. Asiakkaiden viihtyvyyden vuoksi tietyt alueet voivat tietysti ylittää lakisääteiset vaatimukset, esimerkiksi kirjakaupoissa, jotta asiakkaiden olisi helppo selata kirjallisuutta.
Hyvä valo tarvitsee ammattilaisen neuvoja
Kestävä kehitys
LED-myymälävalaistuksessa keskitytään ekologiseen ja taloudelliseen kestävyyteen:
- Suuret energiansäästöt alhaisen wattimäärän ansiosta
- korkea kirkkaus samaan aikaan paremman kirkkauden ansiosta Valotehokkuus 100 lm/W
- Erittäin hyvä värintoisto vähintään Ra 80-Ra 90
- Laaja valikoima saatavilla olevia valon värejä
- Pitkä käyttöikä 50 000 käyttötunnista alkaen
- Ei IR- ja UV-säteilyä, joka vaikuttaa tavaroiden laatuun.
Nettilamppu.fi Lighting design from tukee yrityksiä niiden pyrkiessä energiatehokkaampaan ja kestävämpään organisaatioon käyttämällä ilmastoystävällistä valaistusta. Investointi kannattaa yrityksille monin tavoin: myös julkiset ohjelmat edistävät tehokasta sisä- ja ulkovalaistusta jopa 50 prosentin tuella.